Otázky a odpovědi
Dotaz č.115
Jak skloubit lékařské vstupní a preventivní prohlídky u řidičů - podle zákona č. 361/2000 Sb., mají řidiči termín prohlídek 1 x za dva roky a nad 50 let věku 1 x za rok. Dále mohou být termíny podle nového zákona č. 373/2011 Sb. a prováděcí vyhlášky č. 79/2013 Sb., kde jsou termíny stanoveny podle kategorizace práce. V tom případě by museli řidiči mít i dva formuláře.
Prosím o vysvětlení, jak tyto prohlídky skloubit a správně provádět.
Odpověď
Termíny pracovně lékařských prohlídek, stanovené vyhláškou 79/2013 Sb., nejsou stanoveny „pouze“ podle kategorizace práce (viz příloha 2, část I. Rizikové faktory pracovních podmínek), ale také podle „jiných“ rizik, vyplývajících z pracovních činností zaměstnanců (viz příloha 2, část II. Rizika ohrožení zdraví).
Pracovně lékařské prohlídky řidičů podle zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, a podle vyhlášky 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, nelze skloubit, protože se týkají výkonů různých činností a pro tyto činnosti jsou stanoveny různé termíny pracovně lékařských prohlídek.
Pracovně lékařská prohlídka podle zákona 361/2000 Sb., se týká:
- řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení (např. vozidel zdravotní záchranné služby, policie, hasičského záchranného sboru, některých dopravních podniků, pohotovostních služeb plynových zařízení),
- řidič, který řídí motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a u něhož je řízení motorového vozidla druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě (tzv. řidič z povolání – řidičské oprávnění všech skupin!),
- řidič, u kterého je řízení motorového vozidla předmětem samostatné výdělečné činnosti prováděné podle zvláštního právního předpisu (živnostenského zákona),
- držitel řidičského oprávnění pro skupinu C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel (řidiči vozidel nad 3,5 t celkové hmotnosti, včetně soupravy = tažné vozidlo + tažené vozidlo, řidiči autobusů),
- držitel osvědčení pro učitele řidičů pro výcvik v řízení motorových vozidel podle zvláštního právního předpisu (učitel autoškoly).
Pro tuto pracovně lékařskou prohlídku platí vzor posudku stanovený přílohou 2 prováděcí vyhlášky 277/2004 Sb., o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, a dále by žádost zaměstnavatele měla být doplněna „Prohlášením posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti“, podle přílohy 1 výše uvedené vyhlášky.
Pracovně lékařská prohlídka podle vyhlášky 79/2013 Sb., přílohy 2, části II. Rizika ohrožení zdraví, odst. 5 „Řízení motorových vozidel s výjimkou řidičů podle § 87 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, pokud je tato činnost vykonávána jako obvyklá součást výkonu práce nebo jsou do místa výkonu práce přepravovány další osoby“, se týká ostatních řidičů zaměstnavatele, kteří řídí např. vozidla do 3,5 t (nebo motocykly všech druhů a tříkolky) a u kterých není řízení vozidel hlavní pracovní činností.
Pro tuto pracovně lékařskou prohlídku musí posudek obsahovat náležitosti podle § 17 vyhlášky 79/2013 Sb. a přílohy 1, části 9, vyhlášky 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci.
V obou případech musí zaměstnavatel zpracovat „žádost“ k provedení pracovně lékařského prohlídky u poskytovatele pracovně lékařských služeb podle § 15 vyhlášky 79/2013 Sb. V žádosti uvede důvod pracovně lékařské prohlídky.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydává ROVS
Dotaz č.114
Můj dotaz se týká svislé invalidní plošiny (nikoliv výtahu). Platí pro ni stejné lhůty prohlídek a zkoušek jako pro vý-tahy dle ČSN 27 4002? Může firma, která dělá revize výtahů, dělat i revize těchto plošin?
Odpověď
Dle § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy je zaměstnavatel povinen zajistit, aby zařízení bylo, mimo jiné, pravidelně a řádně udržováno, kontrolováno a revidováno.
Pro zařízení platí především průvodní dokumentace od jeho výrobce, která musí obsahovat mimo jiné i požadavky pro provoz, zkoušení a kontroly (včetně lhůt) i pro obsluhu. Má zde být upřesněna požadovaná kvalifikace pracovníka pro provádění kontrolní a revizní činnosti. Kvalifikace revizního technika výtahů, pro jistou podobnost mechanismů, je pravděpodobně dostatečná, ČSN 27 4002 pro provoz a servis výtahů však pro invalidní plošinu neplatí.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydává ROVS
Dotaz č.113
Naše firma provozuje restaurační činnost. Pro splnění všech povinností jsme již před rokem zadali jedné firmě zpracování příručky HACCP. V současné době se tato firma znovu ozvala s tím, že se musí provést na této příručce audit.
Prosím o sdělení, zda-li je to povinnost, popř. který právní předpis to nařizuje, a nebo jen jde této firmě o výnosný zisk, protože zadání stálo nemalou částku a rovněž za audit bychom měli zase platit poměrně dost na to, jak jsme velká firma. V naší firmě se po celou dobu provozované činnosti nic nezměnilo, stav před zpracováním HACCAPu je stejný.
Odpověď
Zkratka HACPP znamená Hazard - nebezpečí vzniku nákazy nebo poranění z kontaminovaných potravin, Analysis to je analýza pravděpodobnosti vzniků kontaminace pokrmů a Critical Control Point jsou kritické kontrolní body označující konkrétní fázi výroby, ve které hrozí největší riziko kontaminace potravin.
Zavedení systému kritických kontrolních bodů je řešeno ČSN EN ISO 22000 (56 9600) Systémy managementu bezpečnosti potravin – Požadavky na organizaci v potravinovém řetězci (květen 2006) a jeho podstatou je výroba bezpečných potravin a tím i ochrana spotřebitelů, ale funkčním a dobře zavedeným systémem chráníte také sami sebe.
Pokud máte dobře zavedený, řádně vedený, funkční a doložitelný systém HACCP (lidově HACCAP), je tzv. vyvinění se podstatně snazší, než když kontrolním orgánům budete tvrdit, že jídlo u vás je naprosto bezpečné a tudíž jakákoli obvinění kohokoli se nezakládají na pravdě. Obzvláště když Vám navíc v boxech či v provozovně najdou něco, co tam být nemá.
Samozřejmě, že i u HACCP platí, že i sebelépe zavedený systém je k ničemu, pokud každý pracovník nezačne sám u sebe. Když někdo ignoruje základní hygienická pravidla, pak je tento systém opravdu pouze na papíře. Jde především o to, aby všichni zúčastnění pochopili, co se od nich požaduje.
Každý pracovník musí být informován o tom, CO, KDY, PROČ A JAK MÁ DĚLAT. Nezbytnou součástí je zavedení kontroly a ověřování systému, včetně provádění pravidelných interních auditů a školení. Pokud tato určitá pravidla pracovníci akceptují a především je budou dodržovat v praxi, pak nebudou tento systém vnímat jako zbytečnou administrativu, ale naopak jako běžný a správný postup, jako součást správné výrobní a hygienické praxe a tedy i celého výrobního procesu, který zaručí výrobu nezávadných pokrmů. Platí, že u dobře zavedeného systému je papírování minimální.
Norma stanoví, že organizace musí v plánovaných intervalech provádět interní audity, aby se stanovilo, zda systém managementu potravin odpovídá plánovaným činnostem, požadavkům na systém řízení bezpečnosti potravin stanoveným organizací a zda je efektivně uplatňován a aktualizován.
Program auditů se musí plánovat s ohledem na důležitost procesů a oblastí, které mají být předmětem auditu, stejně jako opatření z předchozích auditů. Předem musí být stanovena kritéria auditu, předmět auditu, četnost a metody auditů. Volba auditorů a provádění auditů musí zajistit objektivitu a nestrannost procesu auditu. Auditoři nesmějí provádět audit své vlastní práce. V dokumentovaném postupu musí být stanoveny odpovědnosti a požadavky na plánování a provádění auditů, na překládání zpráv o výsledcích a na udržování záznamů.
Příručka HACCP by měla obsahovat:
- provedení analýzy nebezpečí a charakteristiky rizika konkrétní výroby
- stanovení kritických a kontrolních bodů v používané technologii
- určení sledovaných znaků, četnosti a způsobu jejich kontroly
- vypracování diagramů výrobních procesů a popisů výrobků nebo jejich skupin - je-li to nutné
- stanovení ovládacích i nápravných opatření
- specifikace povinné dokumentace a způsobu její evidence
- stanovení ověřovacích systémů a harmonogramu jejich provádění.
Doporučuji pozorně prostudovat již vydanou příručku HACCP a zjistit, co v ní je o auditech napsáno a podle toho pak dále postupovat.
Co se týká ceny auditu, pokud nejste spokojeni s cenou, zkuste se poohlédnu po jiné auditorské firmě, která třeba přijde s lepší cenovou nabídkou.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydává ROVS
Dotaz č.112
Slyšel jsem o vaší nové příručce Lexikon BOZP. Můžete něco napsat o jejím obsahu?
Odpověď
Lexikon BOZP 2015 je výborná pomůcka pro provádění kontrolní činnosti v oblasti BOZP dle právních předpisů a technických norem.
Obsah jednotlivých kapitol:
Ukázky náhodně vybraných stran:
Dotaz č.111
Jak je to s lékařskými prohlídkami u řidičů referentů?
Odpověď
Pojem řidič referent je pojmem historickým a raději bych tuto činnost nazval řidičem služebního vozidla nebo řidičem vozidla do 3,5 t.
Oficiálně je tato činnost podle přílohy 2, část II. Rizika ohrožení zdraví, odst. 5 vyhlášky 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách, nazvána:
„Řízení motorových vozidel s výjimkou řidičů podle § 87 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, pokud je tato činnost vykonávána jako obvyklá součást výkonu práce nebo jsou do místa výkonu práce přepravovány další osoby“.
Z výše uvedeného vyplývá, že zaměstnanec, vykonávající tuto činnost, musí absolvovat vstupní, periodickou a výstupní pracovně lékařskou prohlídku u lékaře poskytovatele pracovně lékařských služeb.
Vzhledem k tomu, že prohlídka je zařazena mezi prohlídky „Rizika ohrožení zdraví“ podle výše uvedené vyhlášky, nemůže ji zaměstnanec nebo uchazeč o zaměstnání absolvovat u svého registrujícího lékaře (poskytovatele v oboru všeobecné praktické lékařství), i kdyby k tomu měl souhlas zaměstnavatele (viz § 54, odst. 2, písm. b) zákona 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách).
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydává ROVS